Dankzij de inzet van de Stichting Emission Claim hebben Nederlandse dieselrijders nu de mogelijkheid om tot € 10.000 schadevergoeding te ontvangen. Deze Stichting maakt zich sterk voor Nederlanders die in de periode tussen 2009 en 2019 een dieselauto van bepaalde merken bezaten, en die gedupeerd zijn door de zogeheten ‘sjoemelsoftware’. Deze software leidt ertoe dat dieselwagens in werkelijkheid meer uitstoten dan wat officieel wordt verklaard. Het schandaal rondom deze sjoemelsoftware, ook wel Dieselgate genoemd, heeft een aanzienlijke invloed gehad op de autobranche. Fabrikanten hebben testresultaten vervalst om aan emissievoorschriften te voldoen, ondanks dat hun voertuigen daadwerkelijk veel meer schadelijke stoffen uitstootten. Deze vervalsing heeft een waardevermindering van dieselauto’s tot gevolg gehad en heeft kopers overgehaald om meer te betalen dan gerechtvaardigd was. De Stichting Emission Claim wil deze kopers compenseren met een schadevergoeding die 20% van de aankoopprijs van het voertuig beslaat. Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen, dienen eigenaren aan bepaalde eisen te voldoen. De betreffende dieselwagen moet tussen september 2009 en september 2019 zijn gefabriceerd en moet van bepaalde merken zijn, waaronder Renault, Mercedes en Stellantis (Peugeot, Opel, Citroën, DS). Volgens onderzoek van de Stichting Emission Claim hebben deze merken de software van hun auto’s gemanipuleerd om aan de emissieregels te voldoen, maar stoten de wagens in werkelijkheid onwettige en overdreven hoeveelheden stikstof uit. Deze fraude heeft niet alleen financiële gevolgen. De verhoogde stikstofoxide-uitstoot van dieselauto’s heeft ook milieuschade veroorzaakt en kan potentiële schade aan de volksgezondheid betekenen. Daarbij is het consumentenvertrouwen in de betrokken automerken ernstig aangetast. De Stichting Emission Claim, een non-profitorganisatie, heeft tot doel de gedupeerden van de sjoemelsoftware-fraude te assisteren bij het verkrijgen van een schadevergoeding. Ze streven ernaar de autofabrikanten die klanten hebben misleid en het milieu hebben beschadigd, ter verantwoording te roepen. |