PIM staat voor Product Information Management: het is een beheertoepassing waarmee ondernemingen de beheersinformatie van al hun producten kunnen centraliseren. Dit beheersysteem maakt het mogelijk om alle productinformatie die niet in de ERP-software (software voor transactiebeheer) van het bedrijf past, op één plaats te bewaren. Bedrijven hebben vaak informatie over referenties en producten verspreid over Excel-spreadsheets, e-mails, pdf’s, multimediabestanden, enz. Met het PIM-systeem kunt je alle productinformatie op één plaats centraliseren om coherentie en consistentie te geven aan de verschillende kanalen. Welke productinformatie kunnen we beheren in een PIM-systeem?Wat een PIM-software bevat, is productinformatie. Met andere woorden, beschrijvende gegevens, marketingteksten, technische kenmerken, multimedia-informatie, links, video’s? die betrekking hebben op hetzelfde product. Het is een platform met gestandaardiseerde informatie waarop het bedrijf de ideale structuur van zijn produktdossier vaststelt om alle velden maximaal te kunnen vullen. Het resultaat is homogene en kwalitatief hoogstaande productinformatie. Alvorens de gegevensstructuur van het PIM-systeem vast te stellen en het met informatie te vullen, zal het bedrijf echter moeten nagaan welke kanalen het wil aanspreken, welk soort informatie het nodig heeft en wat het kan aanbieden. Wat zijn de voordelen van het gebruik van een PIM-systeem voor het beheer van productbladinformatie? Hiermee kunt je de kwaliteit controleren van de informatie die wordt gepubliceerd of verspreid via de verschillende kanalen. Een betere kwaliteit van de productinformatie maakt het mogelijk de conversie naar de verkoop te verhogen en het aantal fouten en terugzendingen te verminderen. Het zorgt voor efficiëntie en wendbaarheid, aangezien de tijd om nieuwe producten op de markt te brengen tot 50% wordt verkort. Het vergemakkelijkt ook de bekendmaking van veranderingen in bestaande producten, dankzij de mogelijkheid tot integratie met klanten en leveranciers. Kortom, het hoofddoel van een PIM-software is dat alle productinformatie op een coherente en consistente manier wordt gepresenteerd, waardoor excel-spreadsheets achterwege blijven en wordt vermeden dat onvolledige informatie jouw aankoopbeslissing beïnvloedt. Voor welk type bedrijf is een PIM bedoeld?Een van de vragen die wij ons stellen wanneer wij denken aan een Product Information Manager is op welk soort publiek hij zich richt. In die zin zal een PIM-systeem nuttig zijn voor elk bedrijf dat een catalogus met tientallen producten heeft en zijn informatie in een omnichannel-omgeving moet verspreiden. Het maakt niet uit of je 100 of duizenden producten hebt: In een B2B-omgeving stelt een PIM je in staat jouw productinformatie te centraliseren en de kwaliteit te controleren van de gegevens die je naar de verschillende kanalen stuurt, of dat nu: – Digitale of papieren catalogi; Ten overstaan van de eindgebruiker zal een bedrijf dat een PIM gebruikt, een beter imago van zijn produkten en zijn merk kunnen aanbieden, met consistente boodschappen en betere informatie over elk produkt. Anderzijds zullen fouten en retourzendingen afnemen omdat de klant over betrouwbare informatie van hogere kwaliteit zal beschikken, waardoor hij nauwkeuriger zal kunnen beslissen welk soort product hij nodig heeft. |
![Image default](https://www.eurostarter.nl/wp-content/uploads/2022/04/pim-systeem-skwirrel.jpg)