Als het om motorfietsen gaat, zal een beetje doe-het-zelf-onderhoud u geld besparen en u beschermen. Om uw fiets te onderhouden, raadpleegt u uw gebruikershandleiding voor informatie over de locatie van filters en pluggen, welke onderdelen u moet verwijderen om er toegang toe te krijgen, gebruik een achterstandaard om hem rechtop te plaatsen, de juiste hoeveelheden en soorten vloeistoffen die u moet gebruiken, en koppel specificaties voor moeren en bouten, enz. Elke keer dat u op de fiets rijdt, krijgt u een gevoel van vertrouwen dat u weet dat alles intact is. Zeker als dit wordt gedaan door een professioneel scooter reparatie bedrijf. Hier zijn echter enkele toptips om het onderhoud van uw eigen motorfiets onder de knie te krijgen.

Ververs de olie van uw scooter

Om uw motor goed te laten werken, moet u de olie na enkele duizenden kilometers verversen. Raadpleeg de gebruikershandleiding om erachter te komen hoe vaak u moet. Als je dat eenmaal hebt gedaan, maak je er een ritje van ongeveer vijf minuten mee om de motor op te warmen. Terwijl het opwarmt, verwijdert u de aftapplug en laat u de olie in een opvangbak lopen. Haal dan ook het oliefilter eruit. Plaats daarna alle verwijderde onderdelen terug en vul met behulp van een trechter de juiste hoeveelheid motorolie, zoals gespecificeerd in de gebruikershandleiding. Installeer een nieuw oliefilter, vul de tank en plaats de dop terug. Recycle gebruikte olie dan bij een gemeentelijke voorziening of fietsenwinkel.

Vervang het oliefilter

Als een luchtfilter verstopt en vuil is, heeft dit invloed op de prestaties van uw fiets. Het vervangen van een luchtfilter is niet echt een moeilijke taak, maar het kan een tijdrovende klus zijn. Soms is het luchtfilter gemakkelijk toegankelijk. Het kan echter zijn dat u de gastank en andere onderdelen moet verwijderen om erbij te kunnen. Zodra u in de luchtkast bent, haalt u het luchtfilter eruit en vervangt u het. Installeer vervolgens elk apparaat of dingen die u hebt verwijderd opnieuw.

Draad- en bandenspanning behouden

Om de druk in uw band te controleren, zoekt u de klepsteel aan de binnenkant van het wiel, verwijdert u de dop en drukt u een luchtdrukmeter op de klepsteel. Vergelijk vervolgens de druk met wat het zou moeten zijn. Meestal staat dergelijke informatie op de zijkant van de band. Gebruik een luchtcompressor (verkrijgbaar bij veel benzinestations) om uw band te vullen tot het juiste aantal pond per vierkante inch (PSI). Zorg ervoor dat u wat lucht laat ontsnappen als u te veel opblaast. Vervang vervolgens de klepsteel kap als u klaar bent. Om te zien hoe uw profiel presteert, controleert u de slijtage-indicator van uw band. Het is een kleine knop die zich in je groeven van de band bevindt. Als je een kleine knop ziet op een niveau met rubber dat de weg raakt, dan is het tijd om een ​​nieuwe band te kopen.